Netværk og samarbejdspartnere

At skabe netværk og at arbejde sammen med andre organisationer eller institutioner er tidskrævende men lærerigt, fordi man får mulighed for at se sit eget arbejde fra en anden vinkel, og fordi man sættes over for nye udfordringer og får ny inspiration. For at opnå et frugtbart samarbejde er det vigtigt, at der er skabt konsensus mellem bibliotek og samarbejdspartner. Man skal være enige om, hvad samarbejdet går ud på, og hvad der er aftalt.

Hvis biblioteket er initiativtager til et samarbejde med en anden organisation, skal det overvejes, hvor meget samarbejdspartneren skal inddrages i planlægningsprocessen. Det er en balancekunst, at samarbejdspartneren på den ene side skal have ejerskab for samarbejdet, og at biblioteket på den anden side skal kunne formulere, hvad det kan tilbyde.

Et netværk eller samarbejde bygger på personlige relationer, som skal plejes og forhandles på plads. F.eks. skal man tænke på, at der skal skabes en relation mellem de mennesker, der konkret skal samarbejde. 

Netværk omkring et læringsprojekt eller et læringstiltag kan være givtigt. I Hybride Læringsmiljøer har der været tilknyttet en idégruppe bestående af repræsentanter fra både uddannelsesverdenen, folkeoplysningsverdenen og biblioteksverdenen. Et sådant netværk kan sætte andre perspektiver på projektet.  
 

At skabe netværk

  • Lav en forventningsafstemning.
  • ”Træd ud” og betragt biblioteksfagligheden. Sproget, arbejdsmetoderne og tilgangene skal måske være anderledes under samarbejdet. 
  • Overvej, hvilken rolle biblioteket skal have i netværket eller samarbejdet.
  • Indgå i samarbejder, der ikke var forberedt fra starten, men som dukker op undervejs. Det kan vise sig meget relevant for udviklingsarbejdet.
  • Samarbejdspartnere og biblioteket forpligter sig i forhold til hinanden. Overvej, om alle aftaler skal skrives ned. Begge parter skal have udbytte af samarbejdet.
  • Netværksdannelser er personlige relationer. De skal plejes.
  • Kontakt med kreative firmaer og samarbejdspartnere giver et stort løft. Vær eventuelt parat til at købe nogle ydelser uden for huset.

    Samarbejde med uddannelsesinstitutioner
  • Aftaler skal træffes direkte med læreren, idet lærerens engagement er vigtigt.
  • Parløb mellem den biblioteksansatte og læreren kan være givtige, fordi der opstår tværfaglige diskussioner.
  • Kan engagement og mundtlige aftaler bære samarbejdet? Måske skal der kalkuleres med honorar i forbindelse med mødeaktivitet.