|
Det skal overvejes, hvilke former for læring indretningen skal understøtte. Hvad skal der foregå i rummet? Tavleundervisning, individuel vejledning, gruppearbejde eller mulighed for meningsudveksling? Er der tale om hurtig ekspedition eller om længerevarende arbejdsfællesskaber? Skal der være pausefaciliteter? Valget har betydning for indretningen.
Det er en sårbar situtation at være den, der skal lære noget nyt, hvorfor det er vigtigt at vedkommende føler sig tryg. Det skal overvejes, om læringsrummet skal give mulighed for, at den, der er i læresituationen, kan sidde bag afskærmning, eller om området skal være helt åbent. Det er en udfordring at skabe et aflukke, som både skal signalere hensigten med aflukket, og samtidig at man gerne må gå derind.
En indretning skal være spændende og appellere til brugernes nysgerrighed og lyst til at lære. Det kan give et interessant rum, hvis man tager hensyn til forskellige læringsstile i sin indretning, f.eks. at der skal være noget for øret, øjet, til hovedet og til hænderne.
|
|