Markedsføring

Det er svært at markedsføre emnet læring, da det ikke i sig selv har stor medieværdi, og fordi der mange steder kan være en opfattelse af, at læring er kedelig. Derfor bliver man nødt til at finde på skæve vinkler og lave sjove påhit. Markedsføring af et læringstiltag kræver tid, økonomiske midler og en gennemarbejdet strategi.

Når man skal markedsføre et læringstiltag, er det nødvendigt at have et billede af, hvem målgruppen er. I Hybride Læringsmiljøer er markedsføringen sket ved hjælp af pressemeddelelser, foldere og plakater, forfatteraftener, litteraturcafé, en sommer-konkurrence, anderledes indretning osv. Det vigtige i udvælgelsen af markedsføringstiltag er, at det har et læringselement, er koblet sammen med et læringselement eller at det sætter rammerne for en læring, dialog etc.

Ved skriftligt materiale, plakater m.m. er det vigtigt at holde sig målgruppens interesser og kompetencer for øje. I en kampagne som ”Bestil en Bibliotekar” rettet mod ungdomsuddannelserne skal sproget og udseendet appellere til de unge, og kampagnen skal planlægges sådan, at kampagnen kommer lige inden projektopgaverne. En kampagne målrettet læsesvage skal have klar tekst, mange billeder og gerne bruge AV-kanaler.
 

  • Markedsføring er ikke det sidste element i en udviklingsproces.
  • Lav en strategi helt fra starten af processen for at få overblik over ressourceforbruget.
  • I strategien skal det formuleres, hvilke værdier tiltaget rummer, hvad der skal markedsføres, hvem målgruppen er, og hvordan den skal nås.
  • Intern markedsføring over for kollegerne er vigtig, således at de føler et medejerskab og en accept og for at dele sin viden med resten af personalegruppen. 
  • Ved skrivning af pressemeddelelser skal det overvejes, hvilke medier man henvender sig til. Journalister vil have historier til højrebenet – hjælp dem.
  • Vær opmærksom på, hvilket sprog der bruges, og hvad der skal signaleres.
  • Markedsfør løbende – også inden tilbuddet åbnes.
  • Der skal være genkendelighed i hele markedsføringen – farver, logoer med mere.
  • Billeder giver blikfang og rækker ud over sproglige og uddannelsesmæssige barrierer. 
  • Overvej, om der er gode ambassadører i netværket omkring målgruppen.
  • Alle udbud, som f.eks. chatrooms, der ikke er kendt af brugerne i forvejen, skal markedsføres intensivt.