Målgrupper

Målgruppen hænger sammen med emnet i læringsmiljøet, for hvilken type bibliotek og lokalsamfund skal tilbudet være en del af? Det kunne f.eks. være, at der er oplagte målgrupper i lokalsamfundet eller at bibliotekspersonalet har særlige kompetencer i forhold til en særlig målgruppe.

Af biblioteksloven § 5 fremgår, at folkebiblioteket skal stå til rådighed for enhver. Det udelukker ikke, at en differentiering i bibliotekstilbudet kan være nødvendig i forhold til udviklingen af et læringsmiljø, en indretning og en markedsføring. Jo bredere en målgruppe er, desto sværere bliver det at ramme den, fordi det er vanskelig at karakterisere den detaljeret.
 
I valget af målgruppe er planlægning vigtig, eftersom tilbudet skal udbydes, når det er relevant for målgruppen. Samtidig er det vigtigt at være fleksibel i det interne arbejde, så man kan udnytte de muligheder for samarbejde og markedsføring, der pludselig kan vise sig.
 

  • Kend målgruppen. Ved samarbejde med undervisningsudbydere skal man kende både kursisterne og lærerne.
  • Overvej hvilke ressourcer – tid, kompetencer, indretning m.m. - den enkelte målgruppe vil have brug for.
  • Husk, at der kan komme overraskelser i forhold til målgruppen, kompetencerne og kulturen – der er ofte behov for differentieret læring.
  • Vær bevidst om, hvilken motivation der ligger bag læringsbehovet. I forhold til planlægning og indhold er der f.eks. forskel på, om biblioteket skal arrangere forløb for deltagere i et formelt eller i et ikke-formelt læringsforløb.