Voksenpædagogisk Grundkursus

Målet med model 4 var at udvikle og afprøve læringsrum med emnet informationskompe- tence for deltagere i voksenpædagogisk grundkursus. Der skulle afvikles 5 til 8 kurser hvert med 12 til 15 kursister. Biblioteket skulle være kursussted i den ene af de 3 uger, kurset varede. Biblioteket ville undervise i elektronisk information, generel viden om filhåndtering, give forståelse for løbende kvalitetsvurdering og opdatering af kilder, faktasøgning, dokumentsøgning, borgerinformation, fagrelevant information, søgeteknikker, studierelevante temaer og powerpoint. Biblioteket indrettede desuden et studierum og stillede faciliteter så som ”bestil en bibliotekar” til rådighed.

Målgrupper
Målgruppen var deltagere på et voksenpædagogisk grundkursus, og kursisternes forudsætninger var derfor meget forskellige. De pædagogiske underviseres håndtering af dette var meget forskellig, hvilket gjorde det svært for biblioteketspersonalet at tilrettelægge undervisningen.

Kompetencer i brugermødet
Ved undervisning af hold på 12-15 personer var en pædagogisk ballast påkrævet, fordi man skulle planlægge forløbet og fremstille materiale. De nødvendige tekniske færdigheder skulle også være på plads.

Forskellige læringsaktiviteter
Der blev lavet en kombination af holdundervisning, mulighed for individuel vejledning og anvendelse af chatroom til erfaringsudveksling også på tværs af holdene. Det viste sig, at en netbaseret tjeneste som et chatroom krævede ekstra opmærksomhed i markedsføringen, fordi tjenesten ellers ikke ville blive brugt.

Indretning
IT-undervisningen med ”hands-on” stillede store krav til de fysiske forhold. Da biblioteket ikke havde et egentligt kursuslokale, blev der sat IT-udstyr op fra undervisningsgang til undervisningsgang. Det havde været ideelt at have et decideret kursuslokale, men for at det ville være økonomisk rentabelt, ville det kræve en høj udnyttelsesgrad.

Faciliteter og materialer
Der blev stillet en pc til rådighed pr. kursist, så der kunne være ”hands-on” undervisning, og desuden blev der benyttet storskærm, smartboard og lærestyringsprogram. Endelig skulle der være faciliteter til, at man kunne trække sig væk fra computerne.

Markedsføring og PR
Ved samarbejdet med eksterne samarbejdspartnere skulle markedsføringen være parat lang tid i forvejen – ofte mere end ½ år før aktiviteten skulle løbe af stablen, fordi samarbejdspartnerne ofte lavede kursusplaner m.m. i meget god tid. Markedsføringen skulle bæres af alle samarbejdsparterne.
Den interne markedsføring var også meget væsentlig, således at hele personalet havde et medejerskab, både de direkte og de indirekte involverede.