|
For model 5 var den overordnede ramme en kildekritisk tilgang til information og evnen til at formidle viden. Desuden var målet at sætte rammerne for bruger-til-bruger kontakt, og endelig at arbejde med den biblioteksansatte som rådgiver og vejleder. Modellen bestod af et fysisk læringsmiljø på biblioteket og af et samarbejde med tre daghøjskoler.
Emnerne blev ”Job & Karriere”, ”Sundhed & Sygdom”, ”Kvinder & Livsstil” og ”IT-Nørderier”. Målgruppe Målgruppen var kvinder. Kvindehjørnet henvendte sig som fysisk model til bibliotekets kvindelige brugere generelt, mens samarbejdet med daghøjskolerne var for og med kvinder uden for arbejdsmarkedet.
Markedsføring Som markedsføringselement blev afholdt en fotokonkurrence ”Hvor kan du bedst lide at lære?” forud for åbningen af projektet for at sætte fokus på læringsstile, for at lave en alternativ brugerundersøgelse og for at åbne projektet for brugerindflydelse.
Der blev arrangeret en række events. Derudover var der mere traditionel markedsføring som kuglepenne, musemåtter, foldere, plakater og pressemeddelelser.
Kompetencer i brugermødet Bibliotekspersonalet skulle være informationskompetente og have IT-kompetencer, som bl.a. omfattede programmerne Paint Shop Pro, Word og Power Point samt kendskab til Teamboard og brugen af digitalkameraer og scanner samt have viden om de udvalgte emner. Bibliotekspersonalet skulle være opsøgende, empatiske og være i stand til at skabe trygge rammer for læringsseancen.
Forskellige læringsaktiviteter I gruppeundervisningen med daghøjskolerne blev der vekslet mellem tavleundervisning, individuelle opgaver og værkstedsagtige aktiviteter. Disse aktiviteter blev planlagt ud fra gruppens behov, og indholdet blev diskuteret med holdenes undervisere. I den individuelle vejledning i Kvindehjørnet søgte bibliotekspersonalet at ramme den enkeltes niveau og behov. Brugeren skulle være medansvarlig for læreprocessen. Der blev arrangeret holdbaserede introduktioner i Word, Excel, Powerpoint og Paintshop Pro.
Indretning Læringsmiljø var et lære-, være-, værksted, hvilket blev afspejlet i, at der både var et lærested med bøger, computere og Teamboard, en værkstedsdel med scanner og printer, og et værested et sofamiljø, hvor brugerne kunne læse i blade og hygge sig.
Kvindehjørnet blev indrettet med hensyntagen til den visuelle, den auditive og den rumlige læringsstil. Indretningen skulle appellere til nysgerrigheden ved hjælp af kreative indslag som ugens citat på vinduerne, opfordringer til, at også brugerne skulle skrive citater på vinduerne, og der var en gæstebog, hvor brugerne kunne skrive til projektet og til hinanden. Desuden blev der udviklet aktivitetskasser med farvetests, sudoku’er, logiktests og lyriktests.
Faciliteter og materialer På computerne var der installeret office-pakke, paint shop pro m.v.. Der var adgang til scanner, digitalkamera samt materialer til brug i arbejdet med projektets emner.
Netværk og samarbejdspartnere Under samarbejdet med daghøjskolerne holdt projektgruppen flere møder med lærere og ledere på skolerne og på en enkelt af skolerne var der møde med kursisterne.
Kompetenceudvikling I forbindelse med projektet blev der installeret officepakke og paintshop pro på udlånsmaskinerne.
I mødet med brugerne stillede projektgruppen kontinuerligt spørgsmålet om, hvorvidt gruppen var klar til at møde de krav, der blev stillet i udlånet, og om der manglede en pædagogisk indsigt. Det krævede tid og øvelse at omlægge sin tilgang til brugerne.
|