Åby Savanne

Model 6 i Hybride læringsmiljøer arbejdede med innovative former for informationssøgning i det fysiske bibliotek. Former for informationssøgning, der ville appellere til læsesvage grupper såsom børn. I modellen skulle skriftsproget ikke være det bærende, da der skulle appelleres til andre sanser.

Formålet var at demonstrere en anderledes måde at anvende medier og teknologi til informationssøgning. At skabe miljøer, der understøttede informationssøgningen og udviklede bibliotekspersonalets kompetencer som producent, medspiller, konsulent og underviser ved informationssøgningen.
Der skulle med det interaktive bord ”det interaktive landskab” tilbydes et redskab, der appellerede til bl.a. kropslig-kinæstetisk, interpersonel og musikalsk intelligens og dermed give læsesvage mulighed for at kunne tilegne sig informationer.

Målgruppe
Målgruppen var børn 3-9 år. Det var nødvendigt at arbejde med læring på 2 niveauer, så der blev produceret materiale til henholdsvis de 3-6 årige og 7-9 årige.

Markedsføring
Målgruppen for markedsføring var børnene samt forældre, lærere og pædagoger.

Der blev udsendt invitationer til skoler, børnehaveklasser og storbørnsdagplejere i lokalområdet og sat opslag op på relevante steder. Desuden blev der lavet materiale til relevante hjemmesider som f.eks. ÅKB’s hjemmeside. Desuden udsendtes pressemeddelelser til lokalblade og andre lokale medier.

I efteråret blev der afholdt en event, hvor en zoologisk have kom for at vise afrikanske dyr frem. 

Kompetencer i brugermødet
Ideen var, at brugerne skulle bruge sig selv for at lære noget. Den biblioteksansatte havde rollen som producent/udvælger af information til mediet og som medspiller, konsulent og underviser i anvendelsen af medierne. Modellen henvendte sig både til individuelle brugere og brugere i grupper.  

Forskellige læringsaktiviteter
Efter produktet var udviklet, var det brugerstyret (af biblioteket) inden for en ramme med en lang række muligheder. Det interaktive bord kunne både bruges af grupper og af den enkelte. Når større grupper kom, var tidsbestilling nødvendigt.

Indretning
Læring, som bæres af brugernes fantasi, nødvendiggør en indretning, der appellerer til fantasien. Derfor skulle indretningen forstærke sanseindtrykkene. Dette blev gjort ved at indrette børnebiblioteket med en sivhytte, fodspor på gulvet, tøjdyr og en storskærm med webcasting fra et vandhul på den afrikanske savanne. 

Faciliteter og materialer
Det interaktive bord bestod af en plade med RFID-læsefelter, en samling dyr og fortællere med tags samt en projektor. På pladen viste projektoren et billede af en savanne, og når et tagget dyr blev placeret i et læsefelt, afspillede projektoren en lille animation, et videoklip eller lydklip ved læsefeltet. Hvis en løve blev placeret på det felt, der forestillede et vandhul, afspilledes f.eks. et videoklip, som viste en løve, der drak ved et vandhul. Hvis fortællerfiguren blev placeret sammen med løven, blev der afspillet lydklip med information om løver og vandhuller. Hvis der blev placeret en zebra sammen med løven kunne der afspilles en jagtscene. Der var 2 fortællerfigurer, en for 3-6 årige og en for 7-9 årige.