Vejleder

For at være bibliotekarisk vejleder kræver det en faglig viden inden for det bibliotekariske felt samt at man i vejledningen kan skifte mellem rollerne som:

  • Organisator: hvor den biblioteksansatte organiserer en given samling, som brugeren selv betjener sig i.
  • Genfinder: hvor den biblioteksansatte besvarer enkle, faktuelle forespørgsler ved hjælp af en simpel søgning.
  • Identifikator: hvor den biblioteksansatte på baggrund af et kortere referenceinterview og efterfølgende emnesøgning præsenterer et udvalg af relevante kilder.
  • Rådgiver: hvor den biblioteksansatte præsenterer samt guider brugeren igennem egnede kilder listet i prioriteret rækkefølge.
  • Vejleder: hvor den biblioteksansatte i dialog og tæt samarbejde med brugeren identificerer problemstillingen og formulerer/reformulerer en søgestrategi hertil.

Fokus i projektet har primært været udviklingen af bibliotekspersonalets rolle som rådgiver og vejleder med informationskompetencen som mål i læringssituationen.