Læring som begreb

Begreberne læring, informationskompetence og vejledning har været centrale for projekt Hybride Læringsmiljøer. I bibliotekspersonalets kompetenceudvikling og udtænkning af projektmodellerne har man arbejdet med forskellige teorier for at skabe fælles platform og begrebsforståelse.

Projektet har især hentet inspiration fra dr.pæd. Mads Hermansen samt systemisk teori, og har på den baggrund arbejdet med følgende læringsforståelse:

Læring er, når noget man ved i forvejen, kan knyttes sammen med noget nyt. Læringen bevirker, at man efterfølgende gør noget andet.

Resultatet af dette arbejde er blevet en række nye pejlemærker for, hvordan bibliotekspersonalet skal arbejde med bevægelsen fra at være ”produktleverandør” og ”serviceleverandør” til ”procesleverandør” og ”læringsmedspiller”:

  • de gode personlige relationer er essentielle i læreprocessen, fordi læreprocessen er en sårbar situation.
  • brugerens motivation er udgangspunktet for læreprocessen – ikke underviserens.
  • læringssituationen er opbygget af sociale konstruktioner.
  • læringssituationen er kontekstafhængig. Både brugeren og den biblioteksansatte vil i mødet og i situationen være præget af omgivelserne.