Læringsaktør

Hvis bibliotekspersonalet skal lære brugerne at være informationskompetente, kræver det, at der bygges bro mellem informationskompetencen og den pædagogiske tilgang til brugerne.

I løbet af projektet er der blevet formuleret en række retningslinier for, hvordan bibliotekspersonalet pædagogisk kan understøtter brugerens læring:

  • Brugerens problem, forudsætninger og motivation er i centrum.
  • Brugeren skal hjælpes videre ét skridt ad gangen.
  • Brugeren skal have ”hands-on” i arbejdet med en computer.
  • Enhver informationssøgning skal anses for at være unik.
  • Brugeren skal have hjælp til at formidle og kommunikere.
  • Bibliotekspersonalet stiller spørgsmål – brugeren skal komme med svaret på baggrund af egen erkendelse.
  • Bibliotekspersonalet er aktivt opsøgende.
  • Bibliotekspersonalet etablerer fora for socialt samvær og dialogudvekslinger.

For at skabe ligeværdige relationer er det nødvendigt, at der ikke er fysiske eller psykiske barrierer mellem bruger og vejleder. Bibliotekspersonalet skal stræbe efter at opnå ligeværdighed i kommunikationen. Desuden skal de fysiske rammer signalere imødekommenhed.  I flere af projektets modeller har der ikke været betjeningsborde, og skærmarbejdet er søgt minimeret til fordel for praktiske opgaver som at sætte bøger på plads, arbejde med smartboard etc. For at skille sig ud har bibliotekspersona-let båret skjorter eller tydelige skilte og har uopfordret tilbudt brugerne assistance.