Kompetenceudvikling

Læringsteori

Kjeld Fredens, Læge, hjerneforsker, medlem af KVIS tænketank (www.kvis.org)
Læring og kompetence.

Mads Hermansen, Dr.pæd., Handelshøjskolen i København
Læringsteori og konsulentpraksis.

Anne Malberg, E-læringskonsulent, Århus Købmandsskole
Elektronisk læring.

Maria Marquard-Busk, Lektor, Silkeborg Seminarium
Modstand og barrierer mod læring – hvad kan der være på spil i voksne menneskers læreprocesser?

Bjarne Stark, Studievejleder ved Kaospiloterne
Hvornår lærer vi noget?

Else Storgaard, Pædagogisk konsulent, AmtsCentret for Undervisning
Pædagogik og læring i voksenundervisningen.


Informationskompetence

Anette Skov, Lektor Danmarks Biblioteksskole
Hvad er informationskompetence?

Christian Wang, Foreningen www.laeremidler.dk
Tankerne bag hjemmesiden, hvor undervisere kan oploade undervisningsmaterialer til inspiration for hinanden.


Udvikling af kompetencer

Claus Bjerg, Candt.scient.bibl, CVU MidtVest
Hvad kan vore projekter lære af CVU MidtVest’s kompetenceudviklingsprojekt?

Bent Gringer, Sekretariatsleder, Kompetencerådet
Borgernes kompetencer og læringsbehov – bibliotekets rolle.

Steffen Hartje, Sekretariatsleder i Folkeoplysningssamvirket
Folkeoplysning, læring og medborgerskab.

Nina Ström, Bibliotekar og Ann-Louise Thögersen, Studievejleder, Nacka Folkbibliotek
LärForum Nacka – en möteplats för flexibelt lärande.


Indretning og IT

Eva Bjerrum, Souschef, New Ways of Working
Vidensarbejdspladser – læring og rum”.

A. Neil  Jacobsen, Afdelingsdirektør ved EUC Nord
Åbne læringscentre – hvorfor og hvordan?

Carsten Primdahl, Arkitekt, Cebra
Fra værdibaseret programmering til fysisk konkretisering.

Mads Thimmer, Innovation Lab, Katrinebjerg
Trends og tendenser i brug af informationsteknologi.


Materialer og faciliteter

Peter Dreyer, Produktchef, Innovation Lab
Ny IT-forskning – og hvordan fremtidens bibliotek vil kunne udnytte den.

Rene Juel Andersen, Key Account Manager, Dansk Data Display
Styr på smartboard.


Bibliotekets og den biblioteksansattes rolle

Bent B. Andresen, Lektor Danmarks Pædagogiske Universitet
Bibliotekets rolle – På biblioteket kan du udvikle og opdatere dine evner, interesser, viden og kompetencer.

Sergio Dogliani, Principal Idea Store Manager, London Borough of Tower Hamlets
Idea Stores: engaging, empowering and enriching our communities.

Marianne Horsdal, Lektor Syddansk Universitet
Udviklingen i forskellige professioner – hvad sker der lige nu?

Michael Høyer Nielsen, Bibliotekar, Hovedbiblioteket Århus
Bibliotekaren som coach.

Camilla Raymond, Organisationskonsulent, Copenhagen School of Business
Bibliotekaren som proceskonsulent.
 
Oluf Sundin, Gæsteforsker ved Danmarks Biblioteksskole
Bibliotekarprofessionen – hvor er den på vej hen – set på baggrund af IKT?

 
Markedsføring

Ea Nielsen, Kommunikationskonsulent
PR, kommunikation og markedsføring


Målgrupper

Sidsel Bech-Petersen, Cand. mag. i informationsvidenskab, Hovedbiblioteket Århus
Brugerinddragelse i designprocesser.

Dorthe Haven, Centermedarbejder, Dansk Center for Ordblinde
Myten om det at være ordblind/læsesvag og hvordan man kan forestille sig, at denne målgruppe kan bruge biblioteket.

Hans Henrik Knoop, Lektor, DPU
Hvordan kan bibliotekerne understøtte børns informationskompetence?

Niels Larsen, Herning Centralbibliotek
Internettet og de nye medier – en model til videreudvikling af informationskompeten-ce hos pædagoger samt Internettet for børn og unge – nye formidlingsformer.

Ella Myhring, Lærer, Højby Skole
Et virtuelt spring over bæltet – og andre IT-samarbejdsprojekter mellem skoler og biblioteker.

”Rejseholdet”
Voksne læsesvage fortæller om det at have problemet inde på livet.

Jesper Støvring, Leder AOF
Hvad skal der til for at voksne læse-/skrivehandicappede kan klare sig i informations-samfundet?

Rigmor Sejrsen, Bibliotekar, Frederikssund Bibliotek
Læs og skriv med IT.

Eigil Aagaard, Cand. pæd.
Hvordan motiveres voksne læsehandicappede?